De situatie in de Centraal-Afrikaanse Republiek
De Centraal-Afrikaanse Republiek staat in 2025 op de derde plaats wereldwijd als het gaat om humanitaire risico’s. Door het aanhoudende conflict sinds 2012 hebben veel kinderen twee tot vier jaar onderwijs gemist. In Birao is de situatie in 2024 verslechterd door de komst van veel Soedanese vluchtelingen. Dit heeft extra druk gezet op het onderwijssysteem.
Volgens het Nationale Humanitaire Plan, dat de situatie per sector en regio beoordeelt, is het onderwijs in Birao en Rafaï zeer ernstig (niveau 4), en in Bakouma ernstig (niveau 3). Dit plan helpt hulporganisaties zoals World Vision om te bepalen waar de nood het hoogst is en welke hulp het meest nodig is.

Dit zijn de grootste uitdagingen in de Centraal-Afrikaanse Republiek
Toegang tot onderwijs

In de Centraal-Afrikaanse Republiek gaat ongeveer 30% van de kinderen tussen 6 en 15 jaar niet naar school. Vooral kinderen met een beperking en meisjes worden vaak buitengesloten. Meisjes lopen extra risico door kindhuwelijken en tienerzwangerschappen, waardoor ze hun opleiding voortijdig moeten afbreken. Kinderen met een handicap worden vaak niet toegelaten tot scholen, omdat er geen aangepaste voorzieningen zijn.
Onderwijs voorzieningen

Veel scholen zijn niet geschikt om veilig en gezond onderwijs te bieden. Er ontbreken basisvoorzieningen zoals toiletten, schoon drinkwater en toegankelijke ingangen voor kinderen met een beperking. Slechts 28% van de bezochte scholen heeft minimale voorzieningen. Dit maakt het voor kinderen moeilijk om dagelijks naar school te gaan, zeker voor meisjes die zonder toiletten vaak thuisblijven.
Kwaliteit van onderwijs

Klassen zijn overvol, met soms wel 250 leerlingen per docent. In Mbomou en Vakaga wordt veel les gegeven door ouder-leerkrachten. Zij hebben vaak geen formele opleiding gehad en missen pedagogische vaardigheden. Door het gebrek aan lesmateriaal – soms één boek voor tien leerlingen – en weinig begeleiding vanuit de overheid, blijft de kwaliteit achter. Slechts 27% van de kinderen maakt de basisschool af, en veel leerlingen beheersen in groep 4 en 5 nog niet de basisvaardigheden zoals lezen en rekenen.
Dit is hoe we helpen
World Vision werkt samen met lokale en nationale partners om inclusief onderwijs mogelijk te maken. We bieden versnelde leerprogramma’s aan voor kinderen die lang uit het schoolsysteem zijn geweest. Leerkrachten krijgen training in lesgeven en hoe ze kinderen kunnen ondersteunen die moeilijke dingen hebben meegemaakt.
Ook trainen we oudercomités. Dit zijn groepen ouders die helpen bij het organiseren van de school. Ze leren hoe ze de school kunnen beheren, hoe ze andere ouders kunnen betrekken en hoe ze ervoor zorgen dat de school goed werkt voor alle kinderen.
Lokale onderwijsmedewerkers, zoals inspecteurs en schoolhoofden, krijgen ondersteuning en begeleiding. Zo zorgen we ervoor dat het onderwijs beter past bij de regels en plannen van het land.
Het project
In de regio’s Birao, Rafai en Bakouma in de Centraal-Afrikaanse Republiek kunnen duizenden kinderen niet naar school. Door jarenlange conflicten, een gebrek aan voorzieningen en de komst van vluchtelingen is het onderwijssysteem zwaar onder druk komen te staan. World Vision helpt kinderen tussen de 6 en 15 jaar om weer naar school te gaan. We richten ons op formeel onderwijs én op een versnelde leerroute voor kinderen die al lang uit het schoolsysteem zijn. Ook ondersteunen we ouders, leerkrachten en lokale onderwijsmedewerkers.

VOORZIENINGEN
Scholen verbeteren
Veel scholen in de regio hebben geen basisvoorzieningen. We zorgen voor toiletten, waterpunten en aangepaste toegang voor kinderen met een beperking. Dit maakt de schoolomgeving gezonder, veiliger en toegankelijker voor alle kinderen.
TRAINING
Leerkrachten trainen
Leerkrachten krijgen trainingen in lesgeven, klasmanagement en hoe ze kinderen kunnen ondersteunen die moeilijke ervaringen hebben meegemaakt. Zo verbeteren we de kwaliteit van het onderwijs en zorgen we dat kinderen beter kunnen leren.


ONDERWIJS
Achterstanden van kinderen inhalen
Voor kinderen die al lang uit school zijn, bieden we het versnelde onderwijsprogramma (PEA) aan. In negen maanden leren ze de basisvaardigheden die ze gemist hebben, zodat ze weer kunnen aansluiten bij regulier onderwijs.
SAMENWERKING
Versterking van samenwerkingen
We ondersteunen een nationaal platform voor hulporganisaties (CCO). Dit platform helpt om de samenwerking tussen organisaties te verbeteren, zodat hulp beter wordt afgestemd en efficiënter wordt ingezet.

Resultaten en impact
Deze projecten worden gefinancierd door de Europeese Unie en wordt uitgevoerd door World Vision en samenwerkende partners. Dankzij dit project kunnen duizenden kinderen in een kwetsbare regio straks weer naar school. Leerkrachten zijn beter voorbereid, scholen zijn toegankelijker en ouders zijn actief betrokken. De looptijd van het project is van juli 2025 tot juni 2027. Met steun van de EU bouwen we aan een toekomst waarin elk kind kan leren, ook in tijden van crisis.
Dit project wordt gefinancierd door de Europese Unie. De opvattingen en meningen die worden geuit zijn echter uitsluitend die van de auteur(s) en komen niet noodzakelijkerwijs overeen met die van de Europese Unie. De Europese Unie kan hiervoor niet verantwoordelijk worden gesteld.