Hoofdinhoud

Een typische schooldag ziet er in elk land anders uit. Reis met ons de wereld rond op één schooldag om 9 plaatsen te zien waar het onderwijswerk van World Vision kinderen helpt.

Voedzaam ontbijt (Zuid-Afrika)

De zusjes Sisanda (5) en Anele (9) beginnen de schooldag met een zelfgekookte maaltijd van hun moeder, Jabulisiwe. Na het ontbijt gaat Sisanda naar het programma voor psychomotorische educatie van World Vision, dat wordt georganiseerd voor kleuters in hun gemeenschap. Het programma wil lichamelijke activiteit koppelen aan intellectuele en psychologische ontwikkeling en wil de kinderen waarden bijbrengen als geweldloosheid en open communicatie. En er zijn weinig betere manieren om je op een leerzame dag voor te bereiden dan met een voedzaam ontbijt.

Ochtendklusjes (Mongolië)

Na het ontbijt en voor ze naar school gaat, helpt Anujin (10) die in Altanbulag in Mongolië woont, haar ouders met hout sprokkelen in het nabijgelegen gebied. Klusjes zijn slechts een deel van Anujin’s dagelijkse routine – ze brengt het grootste deel van haar tijd op school door – maar meisjes worden vaak belemmerd om naar school te gaan. Dit komt doordat ze vaak huishoudelijke taken moeten doen, zoals het verzamelen van water en op het land werken, of omdat ze ziek zijn door vervuild water en malaria. Als gesponsord kind heeft Anujin en haar familie geprofiteerd van de landbouwtraining en waterprogramma’s van World Vision in Altanbulag, zodat Anujin elke dag vrij naar school kan gaan.

Op de fiets naar school (Cambodja)

Fietsen en lopen is de manier waarop de meeste kinderen over de hele wereld elke dag naar school gaan. Deze meisjes in Leuk Daek, Cambodja, hebben geluk: ze hebben niet alleen fietsen, maar kunnen ook naar school. Eind 2013 waren er niet alleen 59 miljoen kinderen in de basisschoolleeftijd die niet naar school gingen, maar ook bijna 65 miljoen adolescenten tussen 12 en 15 jaar die hun recht op onderwijs werd ontzegd. Toegang tot onderwijs en de kwaliteit van onderwijs is een prioriteit voor World Vision over de hele wereld.

Wiskunde les (DR Congo)

Een plattelandsschool in de buurt van Gemena, DR Congo, zit vol met leergierige leerlingen. De klaslokalen zitten stampvol en de leerlingen hebben alleen dunne houten plankjes of bamboestokken om op te zitten. Als het regent, wat gebruikelijk is in deze regio, rennen de leerlingen weg om beschutting te zoeken. World Vision zet zich in deze gemeenschap in om betere schoolfaciliteiten te realiseren.

Voedzame lunch (Vietnam)

Het is tijd voor de lunch. Voor de vierjarige Mai en haar medeleerlingen op een kleuterschool in Hoa Vang, Vietnam, geeft groentesoep, bereid door hun leraren, hen energie voor de middaglessen. World Vision steunt scholen over de hele wereld om te zorgen voor een voedzame lunch en schoon drinkwater, zodat kinderen gevoed worden en hun aandacht bij de les kunnen houden.

Gymles (El Salvador)

Spelen is leren. Deze kinderen in El Salvador genieten van een onderbreking van hun schooldag voor de gymles, waar ze ook waardevolle lessen leren over teamwerk en gezond zijn.

Busrit naar huis (Libanon)

Syrische vluchtelingenkinderen gaan met de bus van World Vision terug naar hun tentenkamp na een leuke dag in het ‘Child Friendly Space and Early Childhood Education Centre’ in de Bekaa-vallei in Libanon. In door oorlog verscheurde plaatsen waar kinderen niet naar school kunnen, zet World Vision veilige plekken op waar kinderen kunnen leren, spelen en plezier beleven temidden van de onzekerheid.

Avondeten (Myanmar)

Aye’s ouders hebben in Myanmar de lagere school afgemaakt, maar ze wilden meer voor hun 7-jarige dochter. Daarom hebben ze geïnvesteerd in Aye’s schoolgeld, zodat ze genoeg lessen kan volgen. Als ze aan het eind van een lange dag thuiskomt, gaat Aye meteen aan tafel om met haar moeder te eten.

Huiswerk (India)

Om zich voor te bereiden op de lessen van morgen, studeert Rekha thuis bij het licht van de open haard. Hoewel er in hun dorp in India elektriciteit is, is haar familie de enige die het zich niet kan veroorloven. Maar ze is vastbesloten. “Totdat mijn lichamelijke conditie het niet meer toelaat, zal ik blijven werken om ons gezin te eten te geven en mijn meisjes naar school te sturen,” zegt Rekha’s moeder, Belmati.

Zonder onderwijs lopen kinderen een groter risico op uitbuiting, kindhuwelijken en een lager inkomen later in hun leven. World Vision werkt aan het wegnemen van belemmeringen voor onderwijs en werkt samen met gemeenschappen en lokale overheden om de kwaliteit van het onderwijs voor kinderen te verbeteren.