Wij maken ons grote zorgen over de toename van geweld, ongelijkheid en crises in de wereld. Daarom roepen wij, een brede groep van politieke partijen en maatschappelijke organisaties, het kabinet op om écht te investeren in ontwikkelingssamenwerking en een einde te maken aan de historisch grote bezuinigingen.
Ondanks het hoopvolle signaal uit het coalitieakkoord, waarin het kabinet zegt meer te willen investeren in ontwikkelingssamenwerking, laten recente cijfers zien dat de beloofde investeringen niet worden waargemaakt.
Achter de niet waargemaakte investeringen in ontwikkelingssamenwerking schuilen persoonlijke verhalen: mensen die geen toegang meer hebben tot water, voedsel of zorg. Kinderen die niet naar school kunnen of in armoede opgroeien.
Ontwikkelingssamenwerking is niet alleen een kwestie van medemenselijkheid: het dient ook de Nederlandse belangen. Zo helpt het om economieën op te bouwen en handel te versterken. Ook draagt het bij aan veiligheid, doordat het de oorzaken van armoede, gedwongen migratie en conflicten aanpakt.
Wij roepen het kabinet op om de gemaakte afspraken na te komen:
1. Herstel de koppeling tussen het ontwikkelingsbudget en het nationaal inkomen, dat betekent in 2026 een verhoging van het ontwikkelingsbudget met 328 miljoen euro;
2. Zorg ervoor dat de beloofde €257 miljoen daadwerkelijk besteed wordt aan internationale ontwikkelingsdoelen zoals beloofd in het coalitieakkoord;
3. Laat een duidelijk en geloofwaardig plan zien om toe te werken naar de norm van 0,7% voor ontwikkelingssamenwerking.
Nederland heeft de kennis, de middelen en de verantwoordelijkheid om internationaal het verschil te maken. Het is aan ons allemaal om die rol met overtuiging te blijven vervullen.
Wij spreken ons uit, doe jij mee?